Hopp til innhold

Ettersøksekvipasjer kan nå inngå digitale avtaler

Nå kan både jeger og jaktlag inngå digital avtale om tilgang til godkjent ettersøkshund med ettersøksekvipasjer og ettersøksringer.

13.02.2024 av Miljødirektoratet

Du finner oversikt over dine egne ettersøkshunder på Min jegerside. Foto: Camilla Næss

Det er krav om tilgang til godkjent ettersøkshund for deg som jakter elg, hjort og rådyr. Hvis du ikke har egen ettersøkshund, må du inngå avtale om tilgang til slik hund før jakta starter.

I 2022 ble det mulig for jeger å inngå digital ettersøksavtale med noen som har godkjent ettersøkshund. Løsningen er nå utvidet, slik at også virksomheter kan inngå digitale avtaler på nettsidene til Jegerregisteret.  

Hvordan inngå avtale?

Du kan inngå avtale om tilgang til ettersøkshund ved å logge deg inn på nettsidene til Jegerregisteret. Det er fører av ettersøkshunden eller representant for ettersøksringen som må opprette avtalen. 

Jeger eller jaktlag/grunneierlag får deretter varsel i Altinn om å signere avtalen. Det er bare virksomheter som har et organisasjonsnummer, for eksempel jaktlag, grunneierlag og ettersøksringer, som kan inngå avtaler digitalt i løsningen.

Når avtalen er inngått på vegne av en virksomhet, er det ikke noen kobling til jeger. Det betyr at avtalen ikke er knyttet til jegeravgiftskortet eller Min jegerside.

Dersom et jaktlag eller et grunneierlag har inngått avtale med en ettersøksekvipasje eller en ettersøksring, kommer avtalen i virksomhetene sin innboks i Altinn. Jaktlaget må sørge for avtalen er tilgjengelig for kontroll under jakt. 

Les mer om kravet til ettersøkshund og hvordan inngå digitale avtaler: Ettersøkshund og ettersøksavtale

Nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrevet vårt? Vi sender ukentlige oppdateringer med det siste fra Hjorteviltportalen.

Meld deg på nyhetsbrev