Hopp til innhold

Stor etterspørsel etter viltbånd

18.05.2017

Denne artikkelen er gammel og informasjonen kan derfor være utdatert.

Informasjonskampanje rettet mot bilister

Kampanjen «Vilt på ville veier» retter fokuset mot bilistene for å få ned antallet viltpåkjørsler i Norge. Målet med informasjonskampanjen er å spre kunnskap om hvordan sjåfører kan redusere risikoen for påkjørsel, og hva en skal gjøre dersom uhellet er ute. Gule viltbånd er en viktig del av kampanjen for å øke oppmerksomheten blant bilister.Viltbåndet inneholder informasjon om hva sjåføren skal gjøre og hvem som skal kontaktes dersom ulykken er ute. Båndet brukes også til å merke ulykkesstedet, slik at viltnemda så raskt som mulig kan spore opp skadet vilt.–Interessen for viltbånd har vært overveldende, sier Knut Erik Jetlund, prosjektleder for Vilt og trafikk. Viltnemnder, viltforvaltere, ettersøksringer, jaktlag, bedrifter, Statens vegvesen, politiet og enkeltpersoner fra hele landet har tatt kontakt. Til sammen har vi sendt ut 100.000 viltbånd.Nå trykkes et nytt opplagt, som vil fordeles til interesserte til kostpris.

Kostnad per bånd for mottaker vil variere med størrelsen på bestillingen. Mva og porto kommer i tillegg:

200 stk ca kr 1,35 per viltbånd 500 stk ca kr 0,90 per viltbånd 1000 stk ca kr 0,80 per viltbånd 2000 stk ca kr 0,73 per viltbånd

Bestille viltbånd? Ta kontakt med:

Knut Erik Jetlund (Prosjektleder)

E-post:

kejet@online.no

Mobil:

916 83 697[caption id="attachment_9938" align="alignnone" width="400"] Foto Vilt og trafikk.[/caption]

Kampanjens målsettinger

  • Bevisstgjøre trafikanten på hvordan redusere risikoen for å kjøre på hjortevilt

  • Informere om hvordan opptre etter en påkjørsel

  • Skape forståelse for den risikoen fallviltmannskapene utsettes for når de rydder opp i veibanen og driver ettersøk

Les mer om kampanjen og prosjektet på viltogtrafikk.no 

Nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrevet vårt? Vi sender ukentlige oppdateringer med det siste fra Hjorteviltportalen.

Meld deg på nyhetsbrev