Høsten er høytid for viltpåkjørsler. På ti år har antallet rådyr drept i trafikken nærmest doblet seg, og trenden er økende også om vi ser på de siste par årene. Antall elg som blir drept i trafikken har også økt noe, ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå. Flest ulykker skjer i gamle Viken, Innlandet og Trøndelag.
– Kjører du på et dyr skal du merke skadestedet og ringe 02800 for å melde fra. Du må aldri selv avlive dyret eller forsøke å følge etter det om det stikker av. Et skadet dyr kan gå til angrep, samtidig som du ødelegger sporet for hundene som skal finne dyret dersom du forsøker å følge etter, forklarer Svendsen.
Tenk på egen sikkerhet
NAF ber også bilistene om å være varsomme med hvor de stopper etter en påkjørsel.
– Ikke glem din egen sikkerhet. Stopp slik at du ikke er til hinder for annen trafikk og bruk refleksvest. Om bilen ikke er kjørbar er det viktig at du markerer ulykkesstedet ved å sette ut en varseltrekant og at du kommer deg bort fra bilen. Er det skadede personer må du ringe 113 etter hjelp, sier NAF-rådgiveren
Kommer i flokk
Skiltene om viltfare er satt opp der det er dyretråkk og der det er økt fare for å treffe vilt, men du kan også treffe vilt andre steder langs veien.
Dyr kommer fort og i mange tilfeller så kommer de i samlet flokk. Spesielt gjelder det hjortevilt, men også elg kan komme i flokk over veien.
– Ser du et dyr, vær oppmerksom på at det kan komme flere, sier Svendsen.
Demp lyset på skjermene i bilen
NAF anbefaler også at du skrur ned intensiteten på skjermene inne i bilen slik at du i størst mulig grad bevarer nattsynet. Mange moderne biler har store touch-skjermer som kan gi fra seg mye lys.
– Bruk blikket aktivt når du kjører på strekninger med stor viltfare. Følg godt med langs veikantene og se etter vilt når du er ute og kjører. Møter du en annen bil bør du heller ikke se inn i lysene, men la blikket følge veien, sier Svendsen.
– Ved å senke hastigheten litt kan du skaffe deg den sikkerhetsmarginen du trenger for å unngå en påkjørsel. I tillegg vil lavere fart redusere faren for følgeulykker og redusere skadeomfanget, avslutter NAF-rådgiveren.