Hopp til innhold

Mindre snø gav færre trafikkulykker

12.09.2014

Denne artikkelen er gammel og informasjonen kan derfor være utdatert.

- Den viktigste årsaken til at det var vesentlig færre viltpåkjørsler i fjor var at det var mindre snø i store deler av Norge, særlig i lavlandet. Dette til tross for at det det noen steder var rekordmye snø – for eksempel mot svenskegrensen på Østlandet og i indre Telemark. Det forklarer Christer Moe Rolandsen som forsker på viltpåkjørsler ved Norsk institutt for naturforskning (NINA).

Flest påkjørsler i Hedmark

Hedmark og Møre og Romsdal er de fylkene hvor det ble påkjørt flest hjortevilt i 2013/2014, med henholdsvis 930 og 560 dyr. I følge forskeren er det naturlig.- Områder der viktige ferdselsårer ligger i dalbunnen – slik som i Østerdalen – er særlig utsatt for ulykker. Dette fordi hjorteviltet trekker fra høyereliggende strøk ned i dalen når det kommer mye snø.Rolandsen forklarer at det er denne mekanismen som førte til færre ulykker i fjor. Siden det var mindre snø, var det også færre dyr som oppholt seg rundt veier og jernbane. Han legger til at det dessuten har blitt skutt litt mer elg i Hedmark de siste årene, slik at bestanden er litt lavere enn før.- Det motsatte har skjedd i Møre og Romsdal. Der har det blitt mer av både hjort og rådyr, og det er årsaken til at det er så mange påkjørsler der.

Les også:

Ti tips for å unngå påkjørsel av elg, hjort, rådyr og villrein

  Tall fra SSB viser at det ble registrert i underkant av 8 500 hjortevilt omkommet eller drept utenom jakta i jaktåret 2013/2014. Til sammen ble om lag 5 200 hjortevilt drept av motorkjøretøy og 650 av tog. Det var absolutt flest rådyr som ble påkjørt – hele 3800. Til sammenlikning omkom omkring 1 350 elg og 750 hjort på vei og bane.- Rådyr lever ofte tett på folk i jordbrukslandskapet og i små skogteiger nær tettbebyggelser. Dette gjør at de er mer utsatt for påkjørsler, og oftere er involvert i ulykker på mindre trafikkerte veier – og til og med i boligfelt, forklarer Rolandsen.Han legger til at det er vanskelig å finne tiltak for å redusere antallet rådyrpåkjørsler. Dette siden viltgjerder og skogrydding som kan benyttes langs større ferdselsårer, ofte er uaktuelt i mange av områdene med mye rådyrpåkjørsler.- Tiltak mot viltpåkjørsler er dessuten oftest rettet mot elg og hjort, siden det er i de ulykkene folk dør eller blir alvorlig skadet.

Rydding hjelper

I følge forsker Christer Moe Rolandsen er det tiltak som er kan redusere antall ulykker, og legger til at det viktigste i områder uten viltgjerder er å sørge for at bilføreren har best mulig oversikt.- Forskning gjort på hjort i Sunndalen i Møre og Romsdal, viser at det å rydde skog langs veien kan redusere ulykkesfrekvensen med opptil 45 prosent.Han påpeker at dersom ryddingen ikke vedlikeholdes kan resultatet bli flere ulykker fremfor færre.- Er det først ryddet må det også vedlikeholdes. Hvis ikke vokser det fort opp løvtrær, som skaper et attraktivt beite som tiltrekker seg dyr.

Les også:

Viltpåkjørsel: Når ulykken er ute – gjør slik 

Fallvilt skal registreres

Hjortevilt som dør av andre årsaker enn ordinær jakt karakteriseres som fallvilt. Dyr drept i trafikken faller altså innenfor denne kategorien.Uansett dødsårsak, er det i det offentliges interesse at fallvilt av hjortevilt registreres i Hjorteviltregisteret. Det er i kommunene som er ansvarlig for å legge inn slike data, men noen steder er det ettersøkspersonellet som gjør dette.Påkjørselsdata kan brukes til å finne ut hvilke veistrekninger som trenger sikringstiltak mot viltulykker. Med en god registrering både før og etter sikringstiltak, er man i stand til å vurdere hvor godt disse tiltakene har fungert.Den beste vurderingen får man hvis alle viltulykker registreres – uansett utfall. Hjorteviltregisteret registreres også alle hendelser hvor dyret friskmeldes eller ikke blir funnet etter ulykken.

Les mer om fallvilt

Nyhetsbrev

Vil du motta nyhetsbrevet vårt? Vi sender ukentlige oppdateringer med det siste fra Hjorteviltportalen.

Meld deg på nyhetsbrev